Categorieën
Evenement

Culinair genieten in de Martinikerk

Proef de Culinaire Smaak (R)evolutie van het Noorden op de 2e editie van het Gastronomie Festival

Liefhebbers van culinaire hapjes & heerlijke drankjes komen op vrijdag 29 en zaterdag 30 oktober 2021 geheel aan hun trekken op de tweede editie van het Gastronomie Festival in de Martinikerk Groningen. Na de succesvolle 1e editie in maart 2020 waarbij de organisatie 3000 bezoekers mocht verwelkomen en de te verwachte versoepelingen van de coronamaatregelen, is de tijd rijp voor een 2e editie van het sfeervolle culinaire festival.

Gastronomie Festival foto 6

Wat kun je verwachten?

Ook dit jaar kunnen bezoekers genieten van vele stands met vis, vlees en vegetarische gerechten, heerlijke wijnen en speciaalbieren, regionale lekkernijen, desserts, culinaire snacks en meer. Op het Gastronomie Festival 2021 presenteren restaurants, eetcafés, koks en ondernemers hun gerechten, dranken en streekproducten aan het publiek.

Gastronomie-Festival-foto-2

Proeven in Groningen

Gastronomie Festival is ontstaan naar het idee van ‘Proeven in Groningen’, waarbij bezoekers bij diverse kraampjes kunnen genieten van alles dat de noordelijke horeca te bieden heeft op eet- & drinkgebied. Gastronomie Festival is dan ook de plek om nieuwe gerechten en dranken te ontdekken en (horeca) ondernemers één op één te ontmoeten. Zo kom je alles te weten over culinaire hoogstandjes en kan je meedoen met diverse foodworkshops en tastings. Het festival vindt binnen (indoor) plaats, dit is een bewuste keuze van de organisatie om niet afhankelijk te zijn van de weersomstandigheden in het voor- of najaar.

Gastronomie-Festival-foto-3

Gastronomie Festival 2021

De tweede editie van het Gastronomie Festival vindt plaats op vrijdag 29 oktober 2021 van 15:00 uur tot 21:00 uur en op zaterdag 30 oktober van 12:00 uur tot 18:00 uur en dit jaar is de sfeervolle Martinikerk als locatie gekozen. Op het festival zijn de kids van harte welkom! kun je relaxen op grote thema terrassen en wordt je vermaakt met een divers programma. In de komende maanden zal het hele programma bekendgemaakt worden en worden de deelnemende bedrijven gepresenteerd.

Meer info: Gastronomie Festival 2021

Gastronomie-Festival-foto-4
Gastronomie-Festival-foto-5

Categorieën
Evenement

VHC ActiFood lanceert virtuele beurs

In deze gekke tijd wil VHC ActiFood in Oosterwolde graag de horeca ondernemers meenemen in de huidige trends en ontwikkelingen. Helaas is een fysieke beurs dit jaar niet mogelijk, maar ook nu heeft deze horecagroothandel iets unieks bedacht! Op 1 april lanceert VHC ActiFood daarom een virtuele horecabeurs met ruim 85 exposanten. De beurs is een maand lang op ieder gewenst moment toegankelijk voor iedere horeca ondernemer.

Over VHC ActiFood

VHC ActiFood is een horecagroothandel in Oosterwolde met een pand van 15.000 m². De groothandel is opgericht op 24 januari 2000 door Evert Blaauw, Jan Veenstra, Bert Geuze en Koenraad Winter. Momenteel zijn er in totaal 250 medewerkers in dienst. In de showroom in Oosterwolde krijgen horeca ondernemers inspiratie voor de mogelijkheden op het gebied van interieur, keukenapparatuur, techniek en dienstverlening.

Persoonlijke service

De organisatie onderscheidt zich met de persoonlijke service, doordat het gehele aanlevertraject in eigen beheer is: van versproduct tot distributienetwerk. Zes dagen per week worden bestellingen geleverd bij klanten in Friesland, Groningen, Drenthe en Overijssel. De volgende Waddeneilanden worden bevoorraad vanuit VHC Waddenfood: Ameland, Vlieland, Schiermonnikoog en Terschelling. Het transport is zo duurzaam mogelijk: de vrachtwagens worden gekoeld door middel van zonnepanelen op het dak.

Verscentrum

VHC ActiFood heeft een eigen verscentrum van 3000 m², bestaande uit een groenteafdeling, groentesnijderij, een slagerij en een visafdeling. Het assortiment bestaat uit meer dan 40.000 producten en sluit nauw aan bij de wensen van de hedendaagse consument, die bewust kiest voor regionale, fair trade, duurzame en biologische producten. Is een gewenst artikel niet in het assortiment? Dan zal het passende artikel voor u worden gezocht!

Bekijk hier de beurskrant.

Categorieën
Evenement

De Nacht van de Groninger Horeca

Op zaterdagavond 28 presenteren nachtburgemeester Merlijn Poolman, Colin Mooijman en Inge van Calkar de Groninger Horeca Nacht, dé benefietavond ten gunste van de Groninger horeca en het nachtleven.

 

Het wordt een spetterend avondvullend programma vol muzikale optredens, korte interviews met bekende Groningers en een eindeloze reeks aan prijzen die aan de kijkers worden weggegeven.
Dit alles met de doelstelling om zoveel mogelijk donaties op te halen voor de horecaondernemers van Groningen en hen samen de ‘corona-winter’ door te helpen.

 

Op woensdag 18 november werd hiervoor de Local Legends campagne gelanceerd en binnen enkele dagen zijn er door Groninger horecagelegenheden tienduizenden euro’s aan donaties voor meer dan 30 zaken binnengehaald.
Dit is echter nog niet genoeg en hoofdsponsor Hooghoudt zet deze avond de toon door 10 horecazaken met een sterk cultureel profiel van een donatie te voorzien.
Hooghoudt daagt tevens andere Groninger ondernemers uit dit ook te doen en samen als Groningers onder elkaar te zorgen dat er perspectief voor de sector blijft bestaan.

 

Middels een 2,5 uur durende live stream uitzending op de Sikkom-facebookpagina en website zal er in de trant van de Giro 555 hulpacties worden bijgehouden hoe groei aan donaties verloopt, worden de donateurs in het zonnetje gezet en zullen er aan de lopende band prijzen worden weggegeven.

 

De optredens door de Groninger artiesten en studiogasten die langskomen worden nog bekend gemaakt in de aanloop naar 28 november, maar voor een avond vol muziek, vermaak en steun aan de Groninger horeca stem je op zaterdagavond de 28e om 19:30 af op de facebook-pagina van Sikkom!

Facebook event

Categorieën
Evenement

De Grote Online Grunnquiz – Met gastopredens van o.a. Tiktok Tammo en Erwin van de Looi

Kop d’r veur hold’n! Met de coronings kunnen horecazaken niet meer open, maar veel proberen er het beste van te maken. Want As’t nait gait zoas’t mot, mot’t mor zoas’t gait.

Zo ook Bar Smoke aan de Grote Markt. Normaliter is Smoke een restaurant, bar en evenementenlocatie met o.a. live muziek en stand up comedy. Tijdens de lockdown zijn ze overgegaan op andere verdienmodellen. Naast afhalen en bezorgen van eten en speciaalbiertjes organiseren zij op 27 november de Grote on-line Grunnquiz met vragen over alles wat je maar kunt bedenken over stad en ommeland. Denk aan plaatsen, locaties, muziek, lokale helden, lokaal product, gezegdes, geschiedenis, enz.
Want zie hollen van Grunn mien jong!

“We wilden eigenlijk al heel lang een quiz houden over Groningen in al zijn facetten. Deze lockdown geeft ons weer de ruimte om dat voor elkaar te krijgen. In de quiz zullen we veel samenwerken met locale ondernemers en ze hiermee ook in het zonnetje zetten. Het is prachtig hoeveel mensen hier al aan mee willen werken. Bekende Grunnegers, BN’ers die veel met Grunn hebben, locale ondernemers en gezichten die niet weg te denken zijn uit het straatbeeld zullen meehelpen aan vragen en zullen coroningsproof verschijnen in de quiz. Het wordt een quiz van Groningse nuchterheid, waaraan alle lagen van de bevolking meewerken. Precies hoe Groningen is en wat helemaal bij Smoke past. Van Jonnie van de Straatkrant tot voormalig hoofdcoach van FC Groningen, Erwin van de Looi. Eigenlijk zou nuchtere Arjen Robben hier ook volledig in thuishoren, dus als iemand weet hoe we met hem in contact kunnen komen… ” aldus een grijnzende Sander Bos, presentator van de quiz.

O.a. zullen verschijnen:
– TikTok Tammo (Mooi mien jong!)
– Gea Kramer (Kortingsgroningin)
– Erwin van de Looi(Voormalig hoofdcoach van FC Groningen)
– Ranomi Kromowidjojo (Olympisch zwemster)
– Michael Duut (Glory Kickboxer)
– Zonderling (Wereld bekende DJ)
– Huilende Rappers/Noisia (Gronings cultgroep/wereldproducers)
– Willem Groeneveld (Sikkom)
– Chris Garrit (EM2)
– Peter Torenbosch (The Stockroom/ BOEL Groningen)
– Gezinus Smit (De Marktslager)
– Jonnie (Straatkrant/Groningen Stadswandeling)
– Martijn Fernhout(Barrel Wijn)
– Sanne ten Wolde (Twitterfilosoof)
– Merlijn Poolman (Nachtburgemeester)
– En nog veel meer die binnenkort worden aangekondigd via hun social media kanalen.

Deelnemers krijgen een avondvullend programma in 8 rondes van ieder 10 vragen en strijden om de titel Grunnkenner 2020. Prijzenpakketen zullen bestaan uit producten en diensten van lokale ondernemers om ze een hart onder de riem te steken. Tevens is Smoke bezig met een borrel en hapjespakket die je thuis kunt laten bezorgen om er van te genieten tijdens de quiz.

Opgeven kan via https://barsmoke.nl/product/grunnquiz/

’De Grote Online Grunnquiz’ wordt uitgezonden uit Smoke aan de Grote Markt 21A in Groningen op 27 november en vindt on-line plaats. Het evenement begint om 21:00 uur en kost € 3,00 per deelnemer.

Categorieën
Evenement

Nieuwe streeklunch in Groningen

Florentin, The Stockroom, Herberg Onder de Linden en Lokaal Kilo’s Schuiven slaan de handen ineen en starten een nieuwe streeklunch: Local Heroes. Op zondag 16 augustus is daar de eerste editie van, tijdens de lunch.

Producenten uit Noord-Nederland

De afgelopen maanden zijn veel mensen in Noord-Nederland lokaal gaan eten. En niet zonder reden: het is naast lekker kort onderweg ook nog eens érg lekker. Bij dit diner spelen drie lokale producenten de hoofdrol:

– Bij Landgoud wordt er onder andere mosterd en spelt verbouwd. Maar van de aalbessen op de boerderij maakt Hero (what’s in a name) ook nog eens een heerlijk sap, waar de mensen van The Stockroom een heerlijke cocktail van kunnen maken.
– De garnalen van Solt maken niet de reis die veel van hun soortgenoten wel maken: via Marokko en Oost-Europa terug naar Nederland, omdat arbeid daar goedkoper is. Deze garnalen smaken nog écht naar garnaal! En dat proef je.
– Op de boerderij van Edwin en Petra, vlakbij de Wadden (Waddenvarkens dus), hebben de varkens de tijd en ruimte om rustig op te groeien. Met respect voor dier en natuur!

Tijdens het diner zijn de boeren ook aanwezig, zodat aanwezigen hen iets kunnen vragen over de producten of manier van boeren.

In de keuken en achter de bar

In de keuken staan Tom Bullinga en Steven Klein Nijenhuis achter de pannen. Tom Bullinga stond onder andere bij Merlet* aan de kachel, en is nu chef bij Florentin. Chef-Eigenaar Steven, van Herberg Onder de Linden in Aduard, kookt graag met producten uit het seizoen én uit de buurt. Achter de bar staan Emile Bos – die samen met Bullinga Florentin begon – en de mensen van The Stockroom. Bij The Stockroom drink je geweldige cocktails, en dat kan natuurlijk ook speciaal met lokale producten voor deze lunch.

Reserveren

Reserveren kan via de website van Florentin. De prijs is €75.- voor een volledig menu, exclusief drankjes. Wil je meer weten? Mail naar info@lokaalkilosschuiven.nl

Over Local Heroes en Lokaal Kilo’s Schuiven

Local Heroes is een idee van Florentin, Herberg Onder de Linden en The Stock Room. Lokaal Kilo’s Schuiven koppelt boeren en horeca uit Noord-Nederland aan elkaar.

Categorieën
Evenement

Word jij verliefd op de terrassen in Groningen?

De terrassen in onze stad zijn weer gezellig druk. Ondernemers aan de vismarkt en grote markt komen handen te kort. Heb je ervaring, een warm hart voor de horeca en zoek je een leuke werkgever?

Meld je direct aan voor de BaanBorrel Terrasdate op 10 augustus 2020 van 10:00 – 12:00 uur bij de Drie Gezusters. Wees er snel bij, want vol is vol!

Geen moeilijke procedures, maar een terrasdate!

De horeca doet niet moeilijk. Belangrijk is dat je horecahart direct sneller gaat kloppen bij het zien van een gezellig vol terras. Heb jij terraservaring en kun je direct starten? Laat dan deze Baanborrel Terrasdate niet aan je voorbijgaan en meld je aan.

Ga naar huis met een leuke baan!

  • Ontmoet in korte tijd horeca ondernemers met vacatures
  • Vind in klikgesprekken van 10 minuten je favoriete horeca ondernemer
  • Maak aan de BaanBorrel-minibar direct afspraken over werk
  • Ga naar huis met een leuke baan!

Kan je 10 augustus niet erbij zijn? Geen paniek want er komen nog meer baanborrels in de toekomst en daarnaast vind je alle horeca vacatures ook hier!

Categorieën
Evenement

WijnSpijs Wandeling Groningen

Na een periode van donkere maanden is er een lichtpuntje aan de horizon verschenen. De restaurants mogen weer open! En op welke manier kan je dit beter vieren dan met een WijnSpijs Wandeling? Groningen is een van de eerste steden die het WijnSpijs seizoen mag aftrappen.

Op 9 augustus staan maar liefst zes enthousiaste restaurateurs klaar om een mooie Wijn-Spijs combinatie te serveren aan culinaire liefhebbers. Goed om te weten: We volgen altijd de richtlijnen vanuit de overheid, veiligheid staat voorop!

Restaurants

WijnSpijs Wandelen

Tussen 12:00 en 17:00 uur wandel je op eigen gelegenheid, met behulp van de WijnSpijs app, een persoonlijke route door de stad. Bij ieder restaurant wordt een ‘signature dish’ geserveerd, met een bijpassend glas wijn. Met je eigen gezelschap ga je langs zes restaurants en geniet je van hun wijn-spijs combinatie. Het personeel doet er alles aan, om je een onvergetelijke middag te bezorgen.

Via een WijnSpijs Wandeling leer je de stad op een culinaire, (nieuwe) manier kennen. Klik hier voor meer info!

Categorieën
Evenement

De horeca staat in heel Nederland stil!

Het wordt tijd om Nederland en de regering te laten zien wat de horeca betekent. Wat wij bieden, waar we allemaal aanwezig zijn en vooral wie er allemaal werken. Het normaliseren van de 1,5 samenleving betekent het einde van de horeca. Ja, we zijn creatief, maar dan wel op een reële manier. Uiteraard zijn wij bereid om onze verantwoordelijkheid te nemen, maar dan wel met maatregelen die een exploitatie mogelijk maken of een volledige financiële tegemoetkoming, meldt het event op facebook.

Maandag 20 april is het zover; horeca personeel gaan zij-aan-zij staan voor de geliefde horecazaken.

Laten wij zien hoeveel mensen en gezinnen afhankelijk zijn van ons zo geliefde vak. Laten we zien hoe aanwezig wij zijn binnen de samenleving. Maar vooral, laten we zien dat je ons niet zomaar kan uitgummen.

#dehorecastaatstil

Trommel je personeelsleden op  en sta aanstaande maandag van 17.00 uur tot 17.10 uur (op anderhalve meter afstand) in een lijn voor je zaak. Trek witte shirts aan (de kleur van de hoop) en laat zien waar de horeca met elkaar voor staan!

Het is belangrijk om alle RIVM maatregelen in acht te houden.

Foto

Maak een foto en plaats deze op de eigen socials met de hashtag #dehorecastaatstil & deel het initiatief met deze hashtag. Alleen zo kan de horeca laten zien wat er gebeurt achter de dichte gevels.

Bericht tekst van: facebook event: De horecastaat stil! In heel Nederland

Categorieën
Evenement

Feestelijke opening: Foodyard Groningen

Op 2 maart openen we het volledig vernieuwde Foodyard in Groningen. Daar maken we natuurlijk een feestje van! En jij bent van harte uitgenodigd om erbij te zijn.

Genoeg te proeven

Tijdens deze feestelijke opening zijn diverse van onze verspartners aanwezig, waarbij er volop gelegenheid is om de lekkerste hapjes en gerechten te proeven. Ook kun je deze dag genieten van een wijnproeverij, koffieproeverij, bierproeverij en cocktailproeverij. Daarnaast zullen we de nieuwste zomergerechten van Jordy’s Keuken aan je presenteren. Kortom: genoeg te ontdekken op 2 maart in het spiksplinternieuwe Foodyard in Groningen. Graag tot dan!

De opening vindt plaats van 11.00 tot 18.00 uur. Gedurende de middag is er vrije inloop, zodat je kunt langskomen op een moment dat voor jou het best uitkomt.

Bidfood Groningen: Osloweg 11-17, 9723 BE Groningen

Categorieën
Evenement Nieuws

Horecabeurs Noord Nederland editie 8 sprankelender dan ooit

Met nog een week te gaan tot de achtste editie van HBNN19 kunnen we vast verklappen dat onze beursbezoekers op maandag 30 september een stampvol en spetterend dagprogramma te wachten staat.

Nieuwe beursonderdelen

Bier & Spijsstraat

Bier wordt steeds vaker toegevoegd of gecombineerd met hapjes of complete maaltijden, met bier kan je dan ook alle kanten uit. In onze nieuwe bier & spijsstraat ontmoet je brouwers die je alles kunnen uitleggen over de meest uiteenlopende bier- en spijscombinaties. Van tips, tot proeven en ontdekken welk bier het beste matcht bij een gerecht of borrelhap.

Belevingstafel

Onze nieuwste aanwinst is de Belevingstafel, een tafel waaraan beursbezoekers via koptelefoons gratis mini-masterclasses kunnen volgen van standhouders. De gasten worden daarbij meegenomen in het verhaal van de standhouder. Van Theesommelier tot Baristaschool en van Cocktail tasting naar personeelsbinding en het proeven van de nieuwste frisdranken. Kom naar onze Belevingstafel en schuif gratis aan voor inspirerende mini-masterclasses.

Horecabeurs Noord Nederland belevingstafel
Belevingstafel

Veiling Lokaal Kilo’s Schuiven

Kom bieden op de mooie streekproducten van boeren en tuinders uit de omgeving en maak kennis met deze veelzijdige ondernemers op de veiling van ‘Lokaal Kilo’s Schuiven’. Op het gebied van voedsel wordt vertrouwen steeds belangrijker. Mensen vinden het belangrijk om te weten waar hun eten vandaan komt, bijvoorbeeld wat voor leven hun vlees heeft gehad. Een oplossing daarvoor is het lokaal verhandelen van voedsel met een kort lijntje tussen de agrariër en de consument, in dit geval de horecaondernemer. In 4 veilingrondes laten we jullie kennismaken met de mooiste producten, dus kom langs en bied ook mee.

Wilbert van de Kamp

Vaste- en nieuwe standhouders

Onze vakbeurs staat als een huis! Met de 8e editie in het verschiet is HBNN een begrip geworden in horecaland. Dit kenmerkt zich door de vele standhouders die jaarlijks terugkeren op ons event. Daarnaast weten ook nieuwe bedrijven de beurs te vinden. Bij elkaar geeft dat een mooi, innovatief en gemêleerd beeld op de beursvloer van de sfeervolle Martinikerk.

Vakwedstrijden

Ook dit jaar zal de Horecabeurs Noord Nederland wederom het platform zijn voor de ‘Noord Nederlandse Tapwedstrijd’. Verschillende horecabedrijven gaan hierbij de strijd aan om de beste biertjes te tappen en serveren aan de vakkundige jury van de Stichting Tapwedstrijden. Wat ook niet zal ontbreken is de spannende kookwedstrijd ‘Klaar Af Kook’ waarbij koks tegen elkaar koken in rondes van 30 minuten terwijl de stopwatch loopt. Voor ‘NNBK’ de vakwedstrijd van de Noord Nederlandse Barista Kampioenschappen is dit jaar zelfs een hele markante jury samengesteld, dus dat belooft wat.

Anders dan anderen

Wij proberen de beurs ieder jaar een vernieuwend karakter mee te geven waardoor bezoekers telkens verrast worden door nieuwe elementen die raakvlak hebben met de huidige horecabranche en trends. De Horecabeurs Noord Nederland is dan ook een vakbeurs specifiek gericht op horecaondernemers en hun team. Kennis delen en innovatie staat bij ons hoog in het vaandel, waarmee HBNN zich onderscheid van andere horecabeurzen.

HBNN19 editie 8 – maandag 30 september 2019 – Martinikerk Groningen – van 12:00 uur tot 20:00 uur – www.hbnn.nl

Categorieën
Evenement

Stichting KEI slaat een nieuwe weg in!

De Groningse KEI-week heeft zich in ruim vijftig jaar ontwikkeld tot een ambitieus en maatschappelijk betrokken studentenevenement. De grootste introductieweek van Nederland wordt dit jaar nog duurzamer, legt de focus op gezondheid van studenten en werkt voor het eerst met een digitaal betaalsysteem. Van 12 tot en met 16 augustus laten huidige studenten ruim 5.000 nieuwkomers kennis maken met het Groningse studentenleven.

De stad Groningen staat bekend om de vele studentenorganisaties. Tijdens maar liefst 19 KEI-evenementen kunnen nieuwe studenten kennismaken met alles wat het studentenleven te bieden heeft. Zo presenteren de sport-, cultuur-, politieke- en gezelligheidsverenigingen zich aan hun toekomstige leden, wordt er uitgebreid aandacht besteed aan stress onder studenten en maatschappelijke thema´s, en maken de studenten in spé natuurlijk kennis met het Groningse uitgaansleven. Dit jaar komt Koen Pieter van Dijk, ook wel bekend als Koen Kardashian, naar Groningen om te vertellen over zijn studie en carrière. Ook zijn er optredens van Tabitha, Mike Williams, Chivv en “de stoerdere versie van Acda en de Munnik” The Given Horse.

Munt maakt plaats voor digitaal betaalsysteem

De KEI-week stapt over op een duurzamer betaalsysteem. Na 50 jaar wordt de welbekende munt, die ieder jaar met KEI-logo wordt gedrukt, vervangen door het digitaal betaalsysteem. Iedere KEI-loper, KEI-leider en vrijwilliger ontvangt een bandje met daarin een betaalchip waarmee de student de gehele KEI-week kan betalen.
Om studenten en Stadjers (Groningers) dichter bij elkaar te brengen, zijn vele evenementen openbaar. Stadjers kunnen een betaalpas ophalen bij de offline opwaardeerpunten. Onder andere The Grand Opening, de Night of the Songs, het Open Air Festival en de Film op de Vismarkt zijn toegankelijk voor iedereen.

“We hopen dat zowel Stadjer als student dit initiatief positief ontvangt. Geld dat na de KEI-week nog op het bandje staat, wordt teruggestort”, aldus Remmie Palland, voorzitter van het Dagelijks Bestuur van Stichting KEI.

Stichting KEI stimuleert duurzaamheid

De KEI-week stimuleert niet alleen een goede relatie met de Groningers, maar ook met haar omgeving. Elk jaar worden de evenementen en Stichting KEI een stukje groener. De vergroening van de KEI-week is in 2017 beloond met de Green Key: hét internationale keurmerk voor duurzame bedrijven en evenementen. Samen met het Groningse Noorderzon-festival is de KEI-week het enige publieksevenement in Nederland met dit keurmerk. Aankomend jaar zullen ongeveer 6.500 KEI-lopers en -leiders met stoffen KEI-tasjes door de stad lopen, deze komen in plaats van plastic tasjes. Om het gebruik van plastic nog verder te verminderen. wordt op het Open Air Festival een pilot gedraaid met Hardcups, waardoor er geen plastic wegwerpbekers verbruikt worden. Ook wordt in samenwerking met Albert Heijn, net als vorig jaar, de Meatless Monday georganiseerd, waarbij alle KEI-lopers de mogelijkheid krijgen om op de 1e dag vegetarisch te eten. Naast deze duurzame acties wordt de KEI Sustainability Award – om duurzaamheid onder studenten te stimuleren – uitgereikt aan de meest duurzame (studenten)organisatie. Tot slot zal het GREEN-team tijdens de KEI-week o.a. water-, afval- en elektriciteitsmetingen verrichten om het verbruik inzichtelijk te maken. Met deze gegevens willen we kijken waar en hoe er winst te behalen valt in het verbruik. Zo kan de organisatie aankomende jaren inzetten op een nóg duurzamere KEI-week.

De gezonde student

Uit gesprekken met medewerkers van de Hanzehogeschool en de Rijksuniversiteit Groningen is gebleken dat studiestress bij studenten toeneemt, o.a. door prestatiedruk en financiële problemen. Gevolg hiervan is dat studenten mentale- en fysieke problemen kunnen krijgen.

“Door in de KEI-week aandacht te besteden aan de vraag hoe studenten zo gezond mogelijk hun studie kunnen doorlopen, hopen we dat ze eerder hulp zullen vragen als zij wél last hebben van mentale- of fysieke klachten door prestatiedruk”, zegt Remmie Palland

. Zo is op de KEI Informatiemarkt een dokterspraktijk aanwezig die informatie geeft over de lichamelijke gevolgen van studiedruk, en op KEI to your Future krijgen studenten tips op het gebied van mindfullness, onstpannende yoga en meditatie en effectief studeren. Tijdens KEI Sportplaza is de Healthcie aanwezig die gezondheidsevenementen organiseert en informatie geeft op het gebied van gezondheid en een actieve leefstijl.

Het volledige programma van de KEI-week is te vinden op www.keiweek.nl.

Categorieën
Evenement

Dag van het Bier: splinternieuw kennis-event voor horecaondernemers

De Dag van het Bier brengt horecaondernemers, maandag 9 september in Utrecht, samen om hen verder te helpen met bier in hun zaak. Van caféhouders, tot restaurateurs, van hotelmanagers tot bedrijfsleiders. Voor iedereen die meer met bier wil doen of er meer over wil weten. Experts, biersommeliers en trainers zullen deze dag een enorme diversiteit aan workshops voor hun rekening nemen.

De Dag van het Bier is voor horecaondernemers en leidinggevenden uit de branche die met bier werken, er meer over willen weten of er meer mee willen doen. Dit nieuwe event vindt maandag 9 september 2019 plaats in de Winkel van Sinkel in Utrecht.

Het nieuwe event is een initiatief van vakblad Misset Horeca.

Redacteur Michael Simon: ‘ De populariteit van bier in de horeca zorgt voor de nog altijd groeiende vraag naar kennis, informatie, tips en adviezen over bier. Op diverse gebieden. Daaruit is vorig jaar het idee van de Dag van het Bier is vorig jaar bij ons ontstaan. Daarmee zijn we de markt in gegaan en zijn onze ideeën verder vormgegeven in gesprekken met onder meer de huidige partners Bier&cO en Swinkels Family Brewers. ‘

Workshops

De Dag van het Bier is bedoeld voor horecaondernemers en leidinggevenden in alle segmenten van de horeca. Deelnemers kunnen vijf sessies kiezen uit veertien verschillende opties. Al deze workshops duren drie kwartier en worden gegeven door biersommeliers, trainers en experts. Zij hebben allemaal de afgelopen jaren hun sporen verdient in de bier en zullen hun kennis in diverse workshops delen met deelnemers aan de Dag van het Bier.

Alle sessies

  • Hoe organiseer je zelf een bierproeverij – Rick Kempen
  • Bierterminologie: duiding voor gast en medewerker – Jet van de Griendt
  • Bier & Foodparing Arvid Bergström Scoren met No & Low – Ivo Thijssen
  • Ruiken, zien proeven: leren en overbrengen – Yu Mey Kwee
  • Trends en ontwikkelingen – Alain Schepers
  • Meerwaarde van een biersommelier – Pepijn van der Waa
  • Tips om meer uit je bierassortiment te halen – Thomas Wijns
  • Het belang van een goede bierkaart – Rick Kempen
  • Perfect serve: tappen en uitschenken – Franck Evers
  • Van bierbehoefte naar bieradvies – Laurens Raven
  • Vertaal Bierkennis naar de gast – Bas Schampers

bierroeven-ivo-thijssen-in-actie
Ivo Thijssen

Naast diverse kennissessies is er ook een plenair gedeelte, pauzes en een afsluitende borrel. Inschrijven voor De Dag van het Bier kan vanaf nu. Meer informatie is te vinden op www.dagvanhetbier.com.

Categorieën
Evenement

Smaken verschillen tijdens Horecabeurs Noord Nederland

Na een spetterende lustrumeditie van de Horecabeurs Noord Nederland in 2016, vindt dit jaar op maandag 2 oktober 2017 de zesde editie plaats van HBNN in de Martinikerk in Groningen. Deze beursdag zal geheel in het teken staan van ‘smaken verschillen’.

De economie groeit en ook horecabedrijven profiteren daarvan mee, er wordt weer flink geïnvesteerd, geïnnoveerd en gestart. Nieuwe horecaconcepten als: tijdelijke pop-up bedrijven, ‘All you can eat’-restaurants met wereldkeuken, winkels met horeca gedeelde en hippe koffiebars schieten als paddenstoelen uit de grond. Alles staat in het teken van de tijdgeest, het moet ‘vlug & snel’.

Thema: smaken verschillen

Het is voor horecaondernemers van groot belang mee te bewegen met nieuwe trends of juist geheel traditioneel te blijven met gebruikmaking van nieuwe middelen. Smaken van gasten veranderen tenslotte ook met de tijd mee, een vaak onderschat gegeven. De verwachtingen van een totaalbeleving in de horeca zijn tegenwoordig een stuk hoger en het gemiddeld horecabezoek vaak een stuk korter dan vroeger.

Horecabedrijven die dit beseffen en hierop anticiperen maken het verschil, kwaliteit heeft toekomst. De Horecabeurs Noord Nederland biedt een platform met een goed gevuld dagprogramma, op één van de mooiste plekjes in de stad Groningen.

Grootse wijnstraat & bierplaza

Nieuw op de beurs dit jaar is de ‘grootste wijnstraat’ in de Martinikerk. Onder de deskundige begeleiding van de wijnexperts van Wijnhandel Dikkers en diverse wijnproducenten uit binnen- en buitenland kunnen hier meer dan honderd open wijnen geproefd worden! Daarnaast zal voor het 3e jaar op rij het reeds bekende Lijfering ‘bierplaza’ neergezet worden. Hier kunt u als horecaondernemer diverse speciaalbieren proeven en u laten adviseren op het gebied van speciaalbier.

Cocktail plaza & spirits

Dit jaar verzorgt Boilermaker voor het eerst het cocktail plaza & spirits plein. Boilermaker (Lennart Deddens Dutch #1 bartender 2015 en Peter Torenbosch bekend bier sommelier), gaat het beurspubliek bekend maken met cocktails & spirits doormiddel van tastings, wedstrijden en een eigen showbar. De doelstelling daarbij is om samen met mooie spirits een hoogwaardig en interactief cocktails & spirits plein neer te zetten op de Horecabeurs Noord Nederland 2017.

Lennart Mr Mofongo
Lennart Deddens

HBNN

De Horecabeurs Noord Nederland is een vakbeurs speciaal ontwikkeld voor de horecaondernemer en staat al jaren voor kwaliteit en een totaalbeleving van het horecavak. Je vindt er standhouders uit verschillende horeca disciplines, de live kookwedstrijd: ‘Klaar Af Kook’, een landelijke voorronde biertapwedstrijden en de Noord Nederlandse Barista Kampioenschappen. Dit alles in de historische en sfeervolle setting van de Martinikerk in Groningen. Tevens zal Koninklijke Horeca Nederland afdeling Groningen een bijzondere bijeenkomst verzorgen in het kader van gastvrijheid.

De 6de editie van de Horecabeurs Noord Nederland vindt plaats op maandag 2 oktober 2017 van 12:00 tot 20:00 uur.

Entree

Tickets voor deze dag zijn verkrijgbaar via onze website. Promotie codes zijn verkrijgbaar via de standhouders of leveranciers.

Categorieën
Evenement

Zesde editie Horecabeurs Noord Nederland in het teken van ‘smaken verschillen’

Na een spetterende lustrum editie van de Horecabeurs Noord Nederland in 2016, vindt dit jaar op maandag 2 oktober de zesde editie plaats van HBNN (HorecaBeurs Noord Nederland). Deze editie zal geheel in het teken staan van ‘smaken verschillen’.

De economie groeit en ook horecabedrijven profiteren daarvan mee, er wordt weer flink geïnvesteerd, geïnnoveerd en gestart. Nieuwe horecaconcepten als: tijdelijke pop-up bedrijven, all you can eat restaurants met wereldkeuken, winkels met een horeca gedeelde en hippe koffiebars schieten als paddenstoelen uit de grond. Alles staat in het teken van de huidige tijdgeest, het moet ‘vlug & snel’.

Klaar Af Kook

Smaken verschillen

Het is voor horecaondernemers van groot belang mee te bewegen met nieuwe trends of juist geheel traditioneel te blijven, met gebruikmaking van nieuwe middelen. De smaak van de gast veranderd tenslotte ook mee met de tijd, een dikwijls onderschat gegeven. De verwachtingen van een totaalbeleving in de horeca zijn tegenwoordig een stuk hoger en het gemiddelde horecabezoek vaak een stuk korter dan vroeger. Horecaondernemers die dit beseffen en hierop anticiperen maken het verschil en kwaliteit heeft de toekomst. De Horecabeurs Noord Nederland biedt ondernemers een platform met een goed gevuld dagprogramma, dit alles op één van de mooiste plekjes in de stad Groningen.

HBNN

De Horecabeurs Noord Nederland is een vakbeurs speciaal ontwikkeld voor de horecaondernemer of leverancier en staat al jaren voor kwaliteit en totaalbeleving van het horecavak. Je vindt er naast standhouders uit de verschillende horeca disciplines, een live kookwedstrijd, tapwedstrijden, baristawedstrijden en een groot cocktail- & bierplein. Dit alles in de historische en sfeervolle setting van de Martinikerk in Groningen.

De 6de editie van de Horecabeurs Noord Nederland vindt plaats op maandag 2 oktober 2017 van 12:00 tot 20:00 uur. Standhouders kunnen zich inschrijven via: www.hbnn.nl

Bierplaza

Categorieën
Evenement

3e editie Grachtenfestijn in teken van Grachtenparade ‘NazomerCarnaval’

Stichting Grachtenfestijn organiseert op zondag 13 september het evenement Grachtenfestijn. Voor deelnemers en bezoekers een mooie kijk op de Diepenring in Groningen met veel bootjes, versieringen en muziek.  Tijdens de 1e editie in 2013 deden er zo’n veertig bootjes mee en vorig jaar waren dat er  al bijna tachtig.  Dit jaar hoopt de stichting dan ook dat aantal  te overtreffen. Iedereen met een boot(je) is van harte uitgenodigd om er met elkaar een leuke dag op het water van te maken! De doelstelling van Stichting Grachtenfestijn is dan ook Groningen meer op de kaart zetten als waterstad door beleving te creëren op en rondom de Diepenring.

De Grachtenparade zal plaatsvinden op zondag 13 september tussen 13:00- en 15:30uur. Dit jaar is de route veranderd t.o.v. de laatste  twee edities. Startlocatie voor alle lage bootjes (zij kunnen de volledige ronde Diepenring varen) is aan de Hoge- en Lage der A om 13:00uur. De hogere boten (hoger dan 1,60m) vanaf EMG Faktors/Kromme Jat aan het Eemskanaal om 13:45u na het passeren en omkeren van de kleinere boten. Vanaf daar is het een staande-mast route naar het eindpunt: Reitdiephaven/ReitdiepPop.

Koren
Stichting Grachtenfestijn faciliteert op verschillende plekken langs de route een aantal zangkoren die hun repertoire ten gehoor zullen brengen aan bezoekers en deelnemers van de Grachtenparade. De koren zullen te zien/horen zijn bij de Ebbingebrug (va. 13:00), Poelebrug/Schuitendiep (va. 13:00u), EMG Faktors/Kromme Jat (va. 13:30u) én aan de steiger van Rondvaartbedrijf Kool (va. 13:30u).

Naast de koren hoopt Stichting Grachtenfestijn dat (horeca)ondernemers langs de route uiteraard weer hun terrassen openen voor de bezoekers en zelf een side –event organiseren met bijvoorbeeld  muziek of ander entertainment langs de kade. Side- events kunnen aangemeld worden via info@grachtenfestijn.nl

Koor (2013)

Inschrijven voor de Grachtenparade?
Op dit moment heeft de Stichting Grachtenfestijn al zo’n 40  inschrijvingen ontvangen van deelnemers. Iedereen die een bootje, kano of roeiboot  heeft is van harte welkom in de parade. Het bootje dat het meest recht doet aan het thema ‘NazomerCarnaval’ (versieringen, muziek etc.) wint een mooie prijs (wordt nader bekend gemaakt!) Inschrijven kan via info@grachtenfestijn.nl onder vermelding van je naam, adres, soort vaartuig, lxbxh, mailadres en telefoonnummer.

Dobberen met je rubberboot op de Hoge- en Lage der A
Nieuw tijdens het Grachtenfestijn Groningen is de rubberen boten versie van de Grachtenparade.  Het initiatief voor deelnemers die alleen kunnen beschikken over een rubberboot. Overgewaaid uit Amsterdam en Utrecht. Iedereen met een rubber bootje kan meedobberen over de A op de Diepenring van Groningen na het voorbij varen van de gemotoriseerde bootjes van de Grachtenparade 2015. Horeca- ondernemers aan de Hoge- en Lage der A verzorgen dit initiatief  op zondag 13 september vanaf 15:00u.

Versiering (2014)

NK Bols Flairbartending op eindlocatie ReitdiepPop
De parade eindigt dit jaar in de Reitdiephaven. Daar wordt op diezelfde dag het evenement ‘ReitdiepPop’ georganiseerd. Een nieuw evenement georganiseerd door een aantal enthousiaste buurtbewoners. Stichting Grachtenfestijn organiseert tijdens dit evenement,  na het binnenvaren van de parade, het NK Bols flairbartending  (aanvang 16:00uur). Dit belooft een groots evenement te worden met de allerbeste Flairbartenders van Nederland. Er staat veel op het spel voor de deelnemers want de winnaar van het NK gaat Nederland vertegenwoordigen tijdens de IBA World Finals in Tokyo in oktober 2016.

Volledig route Grachtenparade 2015
Start Hoge- en Lage der A (13:00uur) – Vissersbrug (13:00u) – Kijk in ’t Jatbrug (13:05u) – Ebbingebrug (13:15u) – Maagdenbrug (13:20u) – St. Jansbrug (13:25u) – Poelebrug (13:30u) – Steentilbrug (13:35u) – Start EMG Faktors/Kromme Jat (13:45u) – Trompbrug (14:05u) – Oosterbrug (14:10u) – Herebrug (14:15u) – Werkmanbrug (14:20u) – Emmabrug (14:25u) – Museumbrug (14:30u) – A-brug (14:35u) – Plantsoenbrug (14:45u) – Herman Colleniusbrug/watertoren (14:55u) – Pleiadenbrug (15:20u) – Einde Reitdiephaven/ReitdiepPop (15:30u).

Rondvaartbedrijf Kool biedt geïnteresseerden die niet beschikken over een eigen vaartuig toch de mogelijkheid om mee te varen in de parade met het ‘Rondje Groot Groningen’.  Voor slechts €12,50 vaart u mee op de ‘Ommelaander’. Ook de muziek aan boord is verzorgd met live muziek van een accordeonist. Voor informatie kunt u contact opnemen met info@rondvaartbedrijfkool.nl.

Deze 2e  editie van het Grachtenfestijn wordt mede mogelijk gemaakt door Makro Groningen (hoofdsponsor)  en Het Fonds (GCC).

Voor meer informatie en het complete programma op www.grachtenfestijn.nl of volg ons op via facebook.com/grachtenfestijn of twitter.com/grachtenfestijn