Plofkip van de menukaart af


Warning: A non-numeric value encountered in D:\appdata\IIS\vhosts\horecagroningen.nl\httpdocs\wp-content\themes\publisher\includes\func-review-rating.php on line 212

Warning: A non-numeric value encountered in D:\appdata\IIS\vhosts\horecagroningen.nl\httpdocs\wp-content\themes\publisher\includes\func-review-rating.php on line 213

De dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier pleit voor verwijdering van de plofkip op de menukaarten van restaurants. De non-gouvernementele organisatie start vanaf 10 april een campagne in Nederland waarin restaurantgasten kunnen helpen om de plofkip uit de eetgelegenheden te schrappen.

‘De ‘plofkip’ is ontstaan door ziekelijk doorfokken omwille van goedkoop vlees’, meldt Wakker Dier op haar website. ‘In een tijdsbestek van amper zes weken wordt een kuikentje opgepompt tot een vleeshomp van ruim twee kilo. Daar komt bij dat ze met achttien tot twintig anderen op een vierkante meter wordt gepropt in een dichte stinkende stal.’

Aanpak
Sinds 2012 gaat Wakker Dier te werk door bedrijven en A-merken aan te spreken op dierenleed en vraagt hen vervolgens actie te ondernemen. Ook wordt er in de pers aandacht aan besteed om bewustwording te creëren, net als door voorlichting te geven aan consumenten. Daarnaast voert de organisatie juridische procedures en streeft daarmee naar betere wetten voor dierenwelzijn.

Campagne
Wakker Dier roept de komende weken via radiospotjes en (sociale) media consumenten op om kritisch te zijn op kip wanneer ze uit eten gaan, vermeldt het ANP. Bezoekers van restaurants kunnen dit doen door de menukaart goed te lezen en het restaurantpersoneel vragen te stellen. Als blijkt dat het restaurant plofkip verkoopt, hoopt Wakker Dier dat bezoekers de eigenaar op een vriendelijke manier hierop aanspreken. Dat kan via sociale media of door een kaartje – op de website van de dierenwelzijnsorganisatie te vinden – achter te laten in het restaurant.

Succes
Eerder voerde Wakker Dier al campagne tegen de verkoop van plofkip in supermarkten. Zo zeggen de supermarktketens Albert Heijn en Jumbo er voor te zorgen dat voor het einde van het jaar alle verse kipproducten van het huismerk plofkipvrij zullen zijn. Ook zijn legbatterijeieren weg uit de schappen van alle grote supermarkten en is er volgens de organisatie een duidelijke neerwaartse trend te zien in de algemene vleesconsumptie in Nederland.

Foto: Facebook Wakker Dier

Opmerkingen
Loading...

Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren. We gaan ervan uit dat je hiermee akkoord gaat, maar je kunt je afmelden als je dat wilt. Accepteren Lees meer