Familiebrouwerijen Bavaria en Palm bundelen krachten


Warning: A non-numeric value encountered in D:\appdata\IIS\vhosts\horecagroningen.nl\httpdocs\wp-content\themes\publisher\includes\func-review-rating.php on line 212

Warning: A non-numeric value encountered in D:\appdata\IIS\vhosts\horecagroningen.nl\httpdocs\wp-content\themes\publisher\includes\func-review-rating.php on line 213

Bavaria N.V., de op-een-na grootste bierbrouwer van Nederland, doet haar eerste overname. Met het oog op het groeiende segment in de bierwereld – speciaalbieren – maakt de brouwer de keuze om Palm Belgium Craft Brewers over te nemen. Op dinsdag 10 mei 2016 maakten de brouwerijen bekend hun krachten te gaan bundelen.

Naast haar eigen pils en de bekende namen als La Trappe, Radler en 0.0% zal de brouwer nu ook merken als Palm, Rodenbach, Brugge, Cornet, Arthur’s Legacy en diverse abdijbieren van Steenbrugge aan gaan bieden. Dit is de eerste stap die de brouwerij doet om daarmee de omzet in 2020 te verdubbelen naar €1 miljard. Bavaria neemt nu 60% van de aandelen over en het resterende in 2021, over de overnameprijs wordt niets bekend gemaakt.

Vertrouwen
Beide brouwers hebben vertrouwen in de fusie. De familiebrouwers hebben door de jaren heen een band geschept, hebben een gemeenschappelijke achtergrond en passie en zien ook beide hun voordelen in. Op die manier weet Bavaria haar assortiment uit te breiden en krijgt toegang tot de Belgische retail en horeca maar kan Palm meer internationale bekendheid werven door het netwerk en de distributiekanalen van Bavaria. Ruim 65% van de productie van Bavaria is immers bestemd voor export naar 120 landen.

De fusie zal nauwelijks nadelige gevolgen hebben voor de Palm Belgium Craft Brewers. Palm blijft een Belgische vennootschap met een Belgische directie. De brouwerijen blijven in België en blijven open. Ook zullen er als gevolg van de overname geen banen verloren gaan.

Palm versterking
Eerder ging het niet zo goed met de Palm-groep; in 2014 boekte het concern nog een nettoverlies van €443.000, maar wist dat in 2015 om te buigen in een nettowinst van €475.000. Palm is de afgelopen jaren veel bezig geweest met versterking van het aanbod aan speciaalbieren, waaronder eigen geproduceerde luxe bieren. Vooral van het nieuwe merk Cornet verwacht de brouwer veel, het bijzondere blond bier won in 2014 goud op de World Beer Awards. Te verwachten is dat het bier in Belgische supermarktketens als Delhaize, Colruyt en Carrefour te koop zal zijn, ook in Nederland maakte Palm daarover afspraken met Jumbo en Albert Heijn.

Opmerkingen
Loading...

Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren. We gaan ervan uit dat je hiermee akkoord gaat, maar je kunt je afmelden als je dat wilt. Accepteren Lees meer