Meer omzet met minder alcohol

Sinds ik met mijn zwangere vrouw uit eten ga wordt mij pas echt duidelijk hoe slecht en gelukkig soms ook hoe goed, horecaondernemers inspelen op mensen die geen alcohol drinken. Als wij uit eten gaan, drinken wij eigenlijk altijd wijn bij de gerechten. Een beetje uit gewoonte maar vooral omdat we dat het lekkerst vinden. Dit is de afgelopen maanden ineens geen vanzelfsprekendheid meer, althans, voor mijn vrouw. Helaas worden we daardoor vaak geconfronteerd met hoe slecht de horeca inspeelt op de behoefte aan alcoholvrije dranken.

Het begint vaak al direct bij het aperitief: “Voor mij graag een glas van die heerlijke bubbels en heeft u ook een leuk alcoholvrij aperitief voor mijn zwangere vrouw?” Veel restaurants komen helaas niet verder dan het standaard frisdrankassortiment, zowel voor het aperitief als voor de begeleiding van de rest van het diner. Cola drinken bij het eten is misschien een feest als je twaalf bent, maar ik kan het u niet aanraden bij uw vier gangenmenu, zeker niet in een visrestaurant. Mijn vrouw komt daarom de laatste tijd helaas vaak niet veel verder dan bronwater en koffie. Eeuwig zonde.

Gelukkig zijn er ook restaurants die wel goed inspringen op de behoefte aan alcoholvrij. Je moet daarvoor helaas wel vaak uitwijken naar het hogere segment. Zo zaten we bij restaurant Seinpost in Scheveningen, waar het alcoholvrije circus aftrapte met een aperitief van Crodino en bronwater met een “ijsblokje” van rode vruchten dat langzaam oploste in het glas. Vervolgens was er een theearrangement met bij iedere gang een bijpassende thee, geserveerd door de thee-sommelier. Lichte kruidenmelanges begeleidden de voorgerechten, waarna er werd opgebouwd tot een Lapsang thee met krachtige rokerige smaak bij het hoofdgerecht.

Bij Bistro Pastis in Kopenhagen dronk mijn vrouw de heerlijke dranken van Luscumbe en bij restaurant Oliver and the Black Circus in diezelfde stad dronk ze bij iedere gang een bijpassende mocktail (alcoholvrije cocktail). Allemaal besteld naast het bronwater dat standaard op tafel staat. Allemaal extra omzet dus.

Auteur: Niek Timmermans, adviseur van Van Spronsen & Partners horeca-advies
© Horecagroningen.nl

Comments
Loading...