Veel kansen voor cafés met vernieuwende aanpak

Terwijl het goed gaat met de horeca, hebben cafés en discotheken het moeilijk, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Wat kunnen horecaondernemers doen om het tij te keren? Hoe krijgen zij mensen van de bank naar het café, de discotheek en het strandpaviljoen?

Robèr Willemsen, voorzitter KHN: “Horecaondernemers moeten keuzes maken, creatief zijn en een op maat gemaakt totaalconcept neerzetten dat past bij hun gasten. Want een café voor iedereen is een café voor niemand.”

Marktonderzoeksbureau GfK vroeg meer dan duizend consumenten het hemd van het lijf over hun ideale avondje uit. Welke muziek wordt er gedraaid in uw favoriete kroeg, voor welk soort eten loopt u een blokje om? Uit de resultaten blijkt dat mensen het belangrijk vinden dat er een klik is met de andere gasten. De kunst zit ‘m er voor horecaondernemers in om gelijkgestemden bij elkaar te brengen, bijvoorbeeld door sociale events te organiseren. Een verrassend aanbod van eten is hierbij belangrijk; food is een goede ‘verbinder’.

Om een succesvol horecaconcept te ontwikkelen, moeten horecaondernemers lokaal maatwerk bieden en bepalen voor wie je op welk moment relevant wil zijn. Dit betekent goed inzicht in huidige gasten, maar ook in niet-gasten. Want de laatste groep is vaak een onderschatte, maar kansrijke doelgroep.

Eric de Kock, domeinadviseur drinken: Een Café is niet ALLEEN meer de deur open doen en de tap opengooien als je niet de SRV wagen van de toekomst wil zijn…

Overhandiging-Bas-van-Eekelen-van-marktonderzoeksbureau-GfK-(links)-en-Eric-de-Kock,-domeinadviseur-van-Koninklijke-Horeca-Nederland
Overhandiging Bas van Eekelen van marktonderzoeksbureau GfK (links) en Eric de Kock, domeinadviseur van Koninklijke Horeca Nederland – foto © Bianca Blokland

Zes consumentengroepen

Op basis van de resultaten presenteert GfK zes consumentengroepen met elk hun specifieke wensen en verwachtingen ten aanzien van het ultieme avondje uit. Drie van de zes consumentengroepen bezoeken het café geregeld en staan open voor nieuwe horecaconcepten.

Wie-is-die-gast-infographic
Download de infographic

Doelgerichte aanpak

De andere drie groepen bezoeken het café om uiteenlopende redenen niet of nauwelijks. Toch zijn het belangrijke prospects, want deze groep heeft tijd en geld, maar kiest op dit moment nog voor een andere invulling van het avondje uit. Horecaondernemers kunnen hen met een creatieve en doelgroepgerichte aanpak verleiden om naar het café te komen.

Bekijk hier de samenvatting en infographic van het onderzoek.

Dit ga je ook leuk vinden Meer van auteur

Comments

Loading...