Moj Lemonade uit Groningen. “We hadden niets. Alleen de recepturen van Grietje”.


Warning: A non-numeric value encountered in D:\appdata\IIS\vhosts\horecagroningen.nl\httpdocs\wp-content\themes\publisher\includes\func-review-rating.php on line 212

Warning: A non-numeric value encountered in D:\appdata\IIS\vhosts\horecagroningen.nl\httpdocs\wp-content\themes\publisher\includes\func-review-rating.php on line 213

Om Iedereen voldoende kansen te geven om zichzelf te kunnen onderscheiden praat initiatiefnemer Mehmet Eser van horecanetwerk regelmatig met verschillende ondernemers die een toegevoegde waarde leveren voor de horeca. Horecagroningen zal deze verhalen met enige regelmaat uitlichten. Dit keer zijn ze in gesprek met ondernemer Folkert van der Heide van Moj Lemonade uit Groningen. 

Vertel, wie ben je persoonlijk? Kun je jezelf even aan ons voorstellen?

Folkert van der Heide, 39 jaar en interim-manager in de FMCG en ondernemer. Al op jonge leeftijd verkocht ik kersen in zelfgeschilderde bakjes in de wijk waarin ik woonde. Het ‘brandmerken’ van deze bakjes was naar mijn idee de juiste strategie. Op deze manier was ik anders dan bijvoorbeeld de groenteboer, die natuurlijk ook kersen verkocht en mij maar een vervelend joch vond. Dat snapte ik niet, want ik was toch heel aardig. Dat ik sneller en effectiever kon bezorgen dan de groenteboer was een groot voordeel en een doorn in het oog van de groenteboer. Mijn klanten konden immers thuisblijven omdat ik langskwam. Zodoende leerde ik iets over distributie (wist ik veel). De juiste doelgroep en het bepalen van de prijs waren de volgende stappen. Kortom: naar de groenteboer voor een vergelijkend onderzoek. Al deze elementen combineerde ik en daardoor positioneerde ik mezelf onbewust. Ik wist niets van positioneren, want ik was pas negen. Daarna was het tijd om langs de deuren te gaan. Je kunt het immers nog zo goed bedenken, maar uiteindelijk moet je van je stoel af! Het resultaat: ik verkocht drie weken per jaar kersen. Dit tot grote opluchting van de plaatselijke groenteboer.

MOJ-Lemonade-Horeca-Netwerk - Folkert & Grietje
MOJ-Lemonade-Horeca-Netwerk – Folkert & Grietje

Wanneer kwam je tot het idee om te gaan ondernemen en waarom?

Dat is ontstaan op een zolderkamertje na een artikel in de weekendeditie van het Algemeen Dagblad in 2015. In dat artikel beschreef Grietje van der Meulen (mijn partner in crime) haar visie omtrent waarom voeding zo veel puurder kan en daardoor lekkerder wordt. Geen geknoei met ons eten en drinken is haar filosofie en die bracht ze tot uitdrukking op haar kwekerij de Hexenketel waar ze fruit kweekte en verwerkte tot o.a. siropen. Deze filosofie was de vonk om mijn visie tot leven te wekken en heb ik contact met Grietje gezocht om uiteindelijk een frisdrank te maken die op basis van 100% fruit is gemaakt. Dat is uiteindelijk Moj Lemonade geworden.

Hoe reageert de horeca op je verhaal en waar ben je het meest trots op?

Heel positief, en met name omdat het echt een puur product is. En omdat het bovendien een heel duidelijke filosofie heeft, namelijk: geen geknoei met ons eten en drinken. Dat zie je terug product-intrinsiek (smaak); hoe het flesje eruitziet en aan de manier waarop wij het verhaal vertellen. Kortom: puur en (h)eerlijk.

Lees hier het hele verhaal van Folkert van Moj Lemonade >>>

Opmerkingen
Loading...

Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren. We gaan ervan uit dat je hiermee akkoord gaat, maar je kunt je afmelden als je dat wilt. Accepteren Lees meer